måndag 26 november 2007

En kropp i rörelse.



Vaknade med en längtan efter att få ge mig ut och träna. Bara få springa av sig allting liksom. Så himla härlig känsla. Dessutom tänker man så bra när man springer tycker jag. Speciellt då stegen är lekande lätta och musiken i öronen är sådan som får en på bra och glatt humör. Det är verkligen guld värt!

Dagens löpningspass kördes i medelsnabbt tempo med en rätt bra puls då jag sprang i ett kuperat område med skiftingar vad gäller höjden. Rätt många backar från helvetet. Skönt när man kommit upp, men jobbiga på vägen upp. Då spelar jag pepp-musik och kämpar allt vad jag har. Att pusta ut efteråt är underbart!

8 km, lite mer kanske, blev det. Kändes bra i kroppen faktiskt. Förra veckan hade jag sammanlagt runt 40 km löpningskm. Det tycker jag faktiskt är rätt okej! Annars försöker jag hålla mig runt 30 km per vecka kanske. Utspritt på 4-6 löppass. 6 km-pass eller 8 km-pass blir det oftast. Då och då något 10 km-pass. Varierat med fartlek och intervaller. Men oftast blir det rena distanspass i medelsnabbt tempo. Grundträning nu ju. Då vill jag ha mängd och inte lika mycket kvalitetsträning med korta pyramider á 8x300m i 90% av maxfart. Hej mjölksyra liksom.

Jag försöker att stiga upp ur sängen så fort klockan ringer på morgonen när jag ska ge mig ut och träna. Drar sedan på mig träningskläderna som jag oftast har i någorlunda ordning, dricker vatten, tar på mig pulsklockan, och sedan ut så snabbt så möjligt i morgonluften. Så att man inte hinner tänka efter så mycket. Sedan njuter jag av att känna hur kroppen sakta vaknar till liv av att få vara i rörelse.

Hur gör ni för att peppa er för träning direkt på morgonen? När man mest av allt vill bara vill ligga kvar under det varma täcket och drömma sig bort ett litet tag till.

7 kommentarer:

sofia sa...

Härligt, man blir riktigt pepp på en löparrunda när man läser!

Jessica sa...

Haha jaa.. fast problemet är väl att det är ens egna pengar man lägger undan också *ler*
Fast jag har fått både mamma och pappa att lägga till lika mycket som jag har vid jul i burken i allafall... så lite mer bli det allt.

//Filifjokan
(http://www.metrobloggen.se/filifjonkan)
Blir min gamla adress här nedan... var snäll och skriv inte där då jag vill vara anonym på min nya :-)

Anonym sa...

Jag brukar försöka att inte tänka så mycket. Bara upp och hoppa liksom, om man börjar vela och tråna efter mera sova och mys så blir det ju bara jobbigt. Så fort man fått på sig kläderna brukar jag vara igång, så det är oftast inga problem! Men riktigt så flitig som du är hade jag nog inte varit. ;-)

Mjölksyra sa...

Håller med Moa ovanför! Inte tänka, på med träningskläderna och sen är det givet. Fast jag skulle ju då inte gå upp flera timmar tidigare än vad jag brukar för att träna. Det finns det nog inte mycket som kan få mig att göra! :-)

/Bille

lina sa...

När man väl fått smak på hur härligt det är, tycker jag inte att det är så svårt att ta sig upp!

Flingan sa...

Håller med! Och att lägga fram löparkläderna kvällen innan så allt är klart, och att gå och lägga sig i tid.
Sen bara upp och hoppa och inte grubbla, så är man vaken lagom tills man börjar springa :).

Jenny sa...

Jag nyper mig själv lite i kärlekshandtagen och sedan är jag plötsligt hur motiverad som helst att gå ut och träna ;) hehe...