söndag 25 november 2007

Ljudet av knarrande snö.

När jag vaknade imorse och drog upp rullgardinen möttes jag av novembersol. Det där lätta och kalla solskenet. Himlen var sådär härligt vinterblå och marken frosigt vit. Jag kände hur hela min kropp längtade efter att ge sig ut i den kyliga luften. Nyfallen snö låg som ett täcke på vägen där jag sprang och om jag inte hade haft musik i öronen skulle jag nog ha kunnat hört ljudet av knarrande snö under mina underbara asics löparskor.

Åtta km i medelsnabb fart och en sol som ibland fick mig att blunda när jag sprang emot den. Benen gick av sig själv och inspirerad av det vackra vädret sprang jag en ny löparrunda. Helt plötsligt blev backar som annars är nedförsbackar uppförsbackar och vägens konturer kändes annorlunda. Jag tror att det är bra med variation. Det ska vara roligt att ge sig ut och springa!

Efteråt blev det en lång och varm dusch som sakta värmde min kropp till liv. Frukost smakar aldrig så bra som efter att man varit ute och tränat på morgonen.

Dagens frukost

Naturell yoghurt med dinkelmüsli och skivad banan

Två grova mackor med keso, kalkon och tomat

En kopp grönt te

Ett glas proviva med päron och kiwi-smak.

Jag föredrar att inte äta frukost innan jag tränar på morgonen. Tycker att det fungerar bäst så. Men jag försöker att tänka på att äta ett rejält kvällsmål kvällen innan. Då jag vet att jag ska köra ett hårt konditionspass direkt på morgonen. Vad föredrar ni?

8 kommentarer:

lina sa...

Låter underbart! Egentligen föredrar jag också att äta frukost efter träningen,men tyvärr verkar det som om min kropp behöver mat innan. Jag blir yr och svimfärdig om jag inte ätit innan. Konstigt är det, förr gick det bra att äta efter men inte nu. Undrar varför?

Flingan sa...

Är precis som du, dvs springa innan frukost men med något kvällsmål innan jag går till sängs kvällen innan.
Och, jag startade även denna dag precis som du! :) En 8 km lång medelsnabb jogg innan frukost, dock utan snö..

Anna (Orka mera) sa...

Haha, vi verkar vara många som startade dagen med just 8 km löpning. Själv åt jag dock en tallrik yoghurt med mosad banan i, innan jag gav mig ut. Måste ha lite energi i kroppen. Känns bäst med något lättflytande, så man inte blir konstig i magen på rundan sen. Ingen snö här heller tyvärr men sol, så det var härligt ändå!

Mjölksyra sa...

jag önskar verkligen att jag kunde springa sådär. låter ju alldeles ljuvligt när du skriver så!

jag äter precis som du skriver något ordentligt kvällen innan om jag ska träna nått dagen efter precis efter att jag gått upp. annars brukar jag äta en "lättare" frukost, typ bara lite gröt, och vänta en timme eller så innan jag tränar.

föresten vad var det för smak på ditt gröna te??

/Bille (green-tea-lover :-)

Emma sa...

jag önskar jag kunde ge mig ut så fort jag vaknar men det funkar inte. De gånger jag försökt har slutat med promenader, jag har inte energi nog att ta mig fram. Hur orkar du? Jag hatar förresten vädret just nu, det är nyfallen snö ute vilket är jättefint men under ytan är den glashalt, halkade till flera gånger när jag var ute och gick i morse.

löpningseufori sa...

lina:
ja det är konstigt! men man ska göra som kroppen vill, annars går det bara åt skogen :) yr när man springer är jobbigt, jobbit.

healthy and happy:
låter som en underbar start på dagen faktiskt plus rätt bektant :)

anna:
solsken medan man tränar är härligt! haha, vad lusigt. söndagsmorgon passar nog bra för jogging.

mjölksyra:
åh. jag skulle kunna dela med mej av känslan om jag kunde :) uuuunderbart ju. grönt te med vanilj blev det. är också en grreen-tea lover av stora mått. så gott ju! har flera olika sorter hemma nu. bland annat hallon, citron-ingefära och vanligt grönt. och vanilj såklart. vad är din favorit smak?

emma:
blä och usch för halka. som tur är köpte jag broddar förra veckan så nu är jag redo :) jag vet inte hur jag orkar, jag bara ger mig ut! att jag tycker att det är en härlig tir på dygnet att träna på gör nog också sitt till :)

Anonym sa...

Du skriver så man nästan spritter i kroppen. :-) Låter hur bra och härligt som helst. Jag bruka rockså äta ordentligt på kvällen innan träning och en banan före ett morgonpass blir det också.

Mjölksyra sa...

grönt te med rabarber/grädde är nog alltid favoriten. annars gillar jag de mesta.