torsdag 22 november 2007

Medeldistans är riktigt skoj.


Tänkte att det är dags att jag berättar lite om mig själv och vad jag tränar. Så det kanske blir lite intressantare och roligare att läsa det jag skriver liksom. Lite av min träningshistoria o sådant.

Jag är en artonårig tjej som älskar löpning. Det är en rätt enkel kärlek som växt fram mer och mer under de senaste åren. Det började med att jag i tioårsåldern var med i ett lopp mest för skoj. Barfota sprang jag som en tok en ljummen majkväll och det gick ju riktigt bra. En tränare från friidrottsklubben där jag bor tyckte att jag skulle vara med och träna med dem. Så det gjorde jag, och redan efter några träningar var jag fast. Jag hade hittat "min grej".

Under åren som följt har jag tränat, kämpat och tävlat friidrott. Flera gånger i veckan med spikskorna nära till hands och med löpningspyramider från helvetet som är grymt jobbiga att göra men så underbara efteråt! Provade både häck, längd och höjd men jag fastnade för medeldistans rätt snabbt. Det passade mitt löpsteg och psyke bäst. Mina grenar som jag springer är 800 m, 1500 m och 3000 m. Det har även blivit ett antal lopp med 1500 m hinderlöpning också. Liksom 5000m och 10 0000 lopp. Mina löpsteg är långa och långsamma. Därför kommer det nog bli så att jag satsar mer och mer på längre sträckor. Det är också dessa som jag tycker är roligast att springa.

Har tävlat rätt mycket runt om i Sverige. Har alltid varit en tävlingsmänniska och vill utmana mig själv. USM-final förra året och distriktsrekord året innan. En hel drös med DM-medaljer på hyllan har det också blivit. Men mest springer jag bara för att jag tycker att det är så himla härligt. Det är anledning nog enligt mig.

Ja, detta var lite var lite om min träningshistoria. Fortsättning följer.Vilka idrotter kommer ni ursprungligen ifrån därute?

4 kommentarer:

Mjölksyra sa...

vad roligt att läsa din inspirerande historia! du är verkligen jätteduktig!

/Bille

Jenny sa...

Vad kul att få reda på lite "bakgrund" :) Själv har jag alltid tränat och tävlat mycket i hästhoppning. Vet inte riktigt varför jag bytte till styrketräningen egentligen. Men jag tycker att det är grymt kul iallafall :)

Puma sa...

Kul att få veta mer om dig!!! Jag är en skidåkare men det är väl ingen som undgått det. Grabben är däremot "gammal" friidrottare och det är det han brinner mest för. Han berättar ofta och mycket om diverse träningsläger han var på, om sina häckkamrater, om sina längd- och höjdminnen och bäste kompisen som var en kanon på medeldistans. Nu siktar vi både mot nya mål. Han på 2.45 på maran, och jag att fullfölja den överhuvudtaget. Jag har noll löpargener men springer för att det är kul och för mig räcker det. :-)

Flingan sa...

Hallå!
Har precis halkat in på din blogg, och vill bara säga att den är jättebra. Är också löpningsbiten, och det ska bli kul att följa dig!

Bara av ren nyfikenhet, hur många gånger i veckan tränar du ungefär? :)