onsdag 21 november 2007

Om att ge kroppen bränsle.



Innan och efter ett träningspass är det väldigt viktigt att man fyller på kroppen. Ger den bränsle så att man ska kunna återhämta sig, bygga muskler och för att kunna prestera maximalt. Efter att jag tränat försöker jag så snabbt som möjligt få i mig något. En banan blir det oftast. Lätt att ta med sig, gott och nyttigt i en härlig gul förpackning liksom. Men sedan, inom en timme behöver jag äta något mer. Om jag tränar mellan lunch och middag försöker jag att äta ett bra mellanmål, så att jag orkar träna. Ett bra mellanmål ska vara nyttigt och gå snabbt att göra i ordning. Perfekt när man är på väg ut till nya träningsäventyr!

Lite exempel på mellanmål:

Naturell yoghurt/fil med osötad müsli
Grova smörgåsar med skinka/kalkon och grönsaker
Knäckemackor med mosad avocado och örtsalt
Fruktsallad toppad med keso/kesella och nötter
En tallrik havregrynsgröt med frukt
Osötad nyponsoppa/blåbärssoppa och smörgås
Äggröra eller makrill i tomatsås på grov smörgås
Omelett med skinka, paprika och lök.

Finns ju hur mycket goda mellanmål som helst!
Har ni några personliga favoriter?

7 kommentarer:

Mjölksyra sa...

makrill på sportknäcke gillar jag. mums! eller frukt till mellanmål.

/Bille

Optimist!! sa...

Kesella med jordgubbar 0ch/eller fun light...det är mums!

Anna (Orka mera) sa...

Kesella med banan och halvfrusna blåbär är en höjdare. Smakar glass!

lina sa...

Har många favoriter. En grov smörgås med avokado, keso och groddar tillsammans med en kopp kaffe är super. Eller minifruktsallad med vindruvor, kiwi och banan tillsammans med yoghurt/el keso och hackade rostade mandlar. Mums!

Jenny sa...

Vilken smarrig bild! :) Mitt favvomellanmål är Lättkesella med keso, bär, funlightsaft och cashewnötter. *mums mums*

Anonym sa...

Jag gillar macka med makrill men det blir oftast frukt för min del. Banan är en favvo även för mig, passar bra och mättar när man ska träna.

löpningseufori sa...

mjölksyra:
ja sportknäcke o makrill är riktigt gott!

md:
åh, det låter mumsigt!

anna:
ska provas. tack för tipset!

lina:
mycket goda mellanmål du! groddar på mackan är gott!

jenny:
låter som ett riktigt gott mellanmål!

moa:
ja men eller hur? banan är grymt!