onsdag 21 november 2007

Gnistrande stjärnor och lekande lätta steg.



Efter tidiga morgnar föredar jag att springa på kvällen. När mörkret lagt sig och det har gått någon timme sedan man ätit middag. Man riktigt har den där längtan i benen av att få ge sig ut på ett löppass. Sådan längtan som gör att man vill hoppa femton upphopp och trettio mångsteg, ungefär. Igår vad en sådan kväll.

Efter att ha laddat in lite ny träningsmusik i ipoden gav jag mig ut. Sju minusgrader utomhus, så det blev att ha både raggsockor och vantar. Raggsockor är faktiskt underskattat att springa i, det är bekvämt och värmer fötterna skönt. Då jag oftast har kalla fötter fungerar ett par sådana mycket bra.

Med en stor måne som lyste upp landskapet och tusentals gnistrande stjärnor som bildade mönster på en mörkblå himmel ovanför mig sprang jag. Mina kinder blev röda av kylan och snön knarrade sådär härligt. Mina lår frös till en början i tightsen men efter någon kilometer var jag varm i kroppen. Löpningen fungerade bra, och jag bestämde mig redan från början att försöka hålla ett rätt högt tempo. Kände mig pigg i benen och kroppen svarade positivt på fartökningen. Fick upp pulsen bra faktiskt, och stegen var lätta. Hade planerat att springa drygt 6 km, men det gick så bra att jag körde 2 km till av bara farten.

8 kommentarer:

Mjölksyra sa...

-7 grader och snö...låter ju alldeles ljuvligt! härlig bild och mkt inspirerande inlägg!
fast jag vet inte om jag hade kunnat springa i sån kyla. blir det inte jobbigt att andas in så kall luft?

/Bille

lina sa...

Låter underbart! Vilken vacker bild:)

Anna (Orka mera) sa...

Å vilken bild! Var i vårt avlånga land är vädret så härligt? Här i Skåne regnar det och blåser. Inte lika upplyftande... fast duggregn funkar rätt bra faktiskt :)

Anonym sa...

Åh vilken fin bild! Älskar snö-landskapet :-) Här är det ett tunt lager snö, och en massa is. Is är inge skoj...

Anonym sa...

Ah, vad kul med en blogg jag inte sett tidigare. Dig ska jag ha bland mina favoriter!

Vilket härligt väder du har. Här nere är det blött och slaskigt än så länge!

Puma sa...

Jag vill också springa i snö! Längtar upp till träningen i Åre. Trots att det bara finns en väg att springa på med två val: åt ena hållet (och tillbaks) eller åt andra hållet (och tillbaks). Ett till minus är alla Stockholmare som kör som idioter. Men det är härligt ändå. Faktiskt.

Hur transporterar raggsockor bort svetten?

löpningseufori sa...

mjölksyra:
det fungerar faktiskt bra att springa i kyla vad gäller andningen. värre är det när det är -15 grader o lägre. då kan det göra lite ont :/ det gäller att andas med näsan så gott det går då.

lina:
ja det var ett härligt löppass!

anna:
i södra norrland är det kyla o snö för tillfället. härligt :)

ofelia:
nej fy bubblan dör is alltså. mycket jobbigt underlag för löpning!

elin:
vad roligt att du tycker så! gillar din blogg förresten!

puma:
ja det är något speciellt med snö. fast jag tycker om att springa i stockholm också. variation är ju bra. för svettiga fötter är väl raggsocker kanske inte det mest optimala, men jag brukar inte svettas så mycket om det så det funkar som tur är :)

Anonym sa...

Vilken dunder bra insats. Så skönt när man känner sig extra stark och kan ta i ordentligt. Låter som att du hade en härlig tur!