tisdag 20 november 2007

Musik som peppar.


Musiken är a och o när jag är ute och springer. Utan den vore löpningen så otroligt mycket tråkigare och framförallt tystare. Visst har jag sprungit utan någon tidig morgon, bara för att höra dagen vakna till liv liksom. Njuta av den där tystnaden, och endast lyssna på ljudet av mina steg som rytmiskt löper på vägen. Men min gröna ipod är nu uppdelad i fina löplistor som faktiskt underlättar grymt. Bara att välja lista beroende på humör och mål med löppasset och bege sig ut på nya äventyr. "Löpning tempo", "löpning sweet" och "löpning fartlek" är några exempel. Sweet innehåller en hel del sköna låtar. Perfekt när man vill jogga i ett rätt lugnt tempo under en längre tid. Samtidigt som man vill låta tankarna få sväva fritt i ens huvud. Medan tempo innehåller musik som får en att ge det där lite extra i backen från helvetet, eller den sista kilometern. Musik som man helt kan gå upp i och låta den pumpande musiken peppa en till max.

Löpmusik som jag lyssnar på just nu:


Summerlove - Justin Timberlake
Last night - P.Diddy feat Keisha Cole
Fidelity - Regina Spector
No you hang up - Shayne Ward
About you now - Sugababes
Break it off - Sean Paul feat Rhianna
No one - Alicia Keys
The way I are - Timbaland

Finns det någon låt som gör att ni ger det där lilla extra?

8 kommentarer:

Erika sa...

Är inne i en "lugn musik period" just nu så de låtar som kickar igång mig är:
* Curly Sue - Takida
* Dose me up - Tom McRae
* Umbrella - Rihanna (fortfarande)

Optimist!! sa...

One & only - Timbaland är riktigt bra, då ger jag järnet! :)

Mjölksyra sa...

Det finns EN låt som kan få mig att göra Allt! resa mig från de döda om så behövs! :-)
Låten är ganska gammal vid det här laget; "The Last Universe" - Holymen. En Uuuuuuuuuuunderbart fet ösig mix på filmmusiken (huvudtemat) från "Den Siste Mohikanen". grrrrymt!

Anonym sa...

Tokdiggar också the way I are, får så mycket extra kraft av den. Sen brukar ajg gå igång på bodypump musik, gammal som ny, beror väl lite på gamla minnen och känslor. En annan återkommande favvo är "evighet" med carola som jag hade på ett spinningpass en gång. En riktigt hit, schlager låter funkar alltid. O´j, nu skre vjag en roman igen. Ska lämna plats för andras kommentarer också. Ha en trevlig dag! :-)

Puma sa...

Bra smak. Jag har också en grön! :-)

Jag springer alltid fortare till Anastacias Left Outside Alone. Det har jag gjort flera år nu. Tröttnar aldrig!

The Attics remix av Oh Lauras Release Me är också bra. Och Eminems Loose it.

Emma sa...

köpte en skiva med dance classics eller nåt..minns inte titeln men det var iaf disco låtar från 90-talet! Underbara minnen från mellanstadiediscona kommer när jag lyssnar på den, :) men det är också bra vid träning. Jag rör mig till takten, tycker om det, känns duktigt på nåt vis. Är helt obegåvad på dansgolvet men jag spriger som en galning när jag hör electric av leila k.

löpningseufori sa...

erika:
umbrella funkar fortfarande för mej med :)

md:
åh, ja den är grym!

mjölksyra:
härligt med en sådan låt!

moa:
ja visst är den riktigt bra? man blir värsta pepp ju. åh ja carola kan ju också funka :) ha en trevlig dag rara du!

puma:
men detsamma, grönt är riktigt skönt ju :)jamen du. den låten är ju grym med anastacia! tack för tipset.

emma:
låter som en riktigt bra skiva du! mellanstadiediscomusik skapar ju riktig nostalgi :)

Unknown sa...

Halkade in hit via en annan blogg, och kunde ju inte låta bli att tipsa om Crash, med Mesh. Typisk målsträckelåt :)