måndag 19 november 2007

En tallrik havregrynsgröt, tack.



Något av det godaste som finns enligt mig är havregrynsgröt. Äter det nästan varenda morgon och klyschan att "den blir som bomull för magen" stämmer, faktiskt. Det är gott, nyttigt, enkelt att göra. Dessutom går det att variera gröten i det oändliga. Perfekt att äta innan träningen också. Sa jag att det var gott också?

Mitt recept på den godaste havregrynsgröten:

1 dl fiberhavregryn
2,5 dl vatten
1 msk krossade linfrön
1 msk psyllium frön

Toppas sedan med ett skivat päron, kanel
och solroskärnor eller hackade valnötter.

Andra goda saker att ha på gröten är:

Rivet äpple med kanel
Hemkokad äppelmos/lingonsylt
Torkade aprikoser och nötter
Hallon, blåbär eller jordgubbar
Mosad banan och kanel
En kiwi i bitar

Hur ser eran favoritgröt ut?

10 kommentarer:

Jenny sa...

Ja, havregrynsgröt är jättegott! Kiwi har jag inte provat att ha på gröten nångång, det måste jag prova :)

Optimist!! sa...

Min favoritkombination är fiberhavregrynsgröt med linfrö, kanel, osockrad hallonkräm och lätt naturell yoghurt. Låter kanske konstigt men det är riktigt gott! :)

Erika sa...

Jag äter fiberhavregrynsgröt med lingonsylt och lite mjölk på morgonen, det är såå gott precis som du säger. Provade fil häromdagen men fick inte alls samma mättnad och "len mage" efteråt :)

lina sa...

Min favvo är vanlig havregrynsgröt med linfrö, solrosfrö, äpple och kanel! Gillar din blogg!

Anonym sa...

Åh, vad smarrigt. Jag har en kärlek för fiberhavregrynsgröt med skivad banan och kanel. Gröten funkar ju bra med mammas lingonsylt också. Dessutom har jag hittat en ny favvo, dinkelgröten och såhär i jultider sitter ju inte risgrynsgröt helt fel. Mycket gröt, det är gott, jag håller fullständigt med dig i dina påståenden.

Puma sa...

Jag har inte saker på gröten. Jag har saker i gröten. Skivar t.ex. en banan och låter koka tillsammans med gryn och vatten. Blir supergott!

löpningseufori sa...

jenny:
åh men då måste du göra det. kiwi passar faktiskt väldigt bra till.

md:
spännande kombination, kanske värta att testa någon gång? :)

erika:
nej, exakt! mättnaden man känner efter en portion gröt går inte att jämföra med en tallrik fil faktiskt.

lina:
låter mycket gott! tusen tack rara du. jag gillar din blogg också!

moa:
åh, dinkelgröt låter gott. det måste jag prova! alltid roligt att variera gröten liksom.

puma:
men du, det låter riktigt gott. tack för tipset, ska provas!

Mjölksyra sa...

min favorit är fiberhavregrynsgröt blandat med krossade linfrön och vetegroddar. toppat med valnötter, hallon eller banan. kanel. laktosfri mjölk. mums!


/Bille

löpningseufori sa...

mjölksyra:
låter som en gudomligt god havregrynsgröt! kombon hallon, banon o valnötter ska provas!

Stina sa...

brukar alltid äta gröt till frukost :). brukar ha mosad banan till eller äppelmos!