måndag 19 november 2007

Fartlekens fördelar.


Denna måndagsmorgon gav jag mig ut tidigt i den kyliga morgonluften. Springandes genom en stad som sakta höll på att vakna till liv, med peppande musik i öronen. Varierade det 8 km långa joggingpasset med fartlek för att göra det lite roligare. Perfekt när man vill förbättra konditionen och få upp pulsen.

Full fart fram till nästa lyktstolpe, uppför backen, förbi den gamla damen med hunden, sista slutspurten nu!

Utifrån en egens lust och naturens skiftningar kan man på ett fantasirikt sätt variera hastigheten. Från jogg till 80-90% av maxfarten. Fartlek är ett utmärkt sätt att kombinera löpglädje med den träningseffekt man vill uppnå. Uthållighet, tröskelträning eller VOmax. Tröskelträningen skjuter mjölksyratröskeln uppåt i pulsintervallet och förbättrar syreupptagningsförmågan. Att tävla med sig själv och sätta upp utmaningar i huvudet gör träningspasset intressantare. Det ska vara roligt att springa!

Fartlek, pyramider, intervaller, distanspass...
Hur gör ni för att variera löpningen?

9 kommentarer:

Jessica sa...

Så härlig din runda låter. Jag har så svårt att motivera mig att dra mig ut på mornarna nu när det är så mörkt och kallt. Men jag ska bannemig ut någon dag snart! :-)

Mmm scones är smarrigt! Gjorde med rapsolja istället för smör och drygt hälften dinkelmjöl istället för bara vanligt mjöl.
Men jag kunde inte låta bli att lägga på blåbärsmarmelad... gjorde den förra sommaren och måste ju äta upp den någon dag :-) Och dessutom är den sååå god!

Filifjonkan (obs. min gamla blogg som kommer upp... men vill vara anonym på min nya så var snäll och skriv inget i den gamla bloggen.. :-)) Nya http://www.metrobloggen.se/filifjonkan

Mjölksyra sa...

Jag bara joggar mina få stackars kilometrar i samma takt, kippandes efter luft och med dimmig blick....Är inte så bra på löpning...men jag ska bli bättre! jepp! det ska jag. snart så. :-)

/Bille

Em Löfgren sa...

vilken fantastiskt härlig blogg!! man blir så glad av att läsa den! finns mycket energi här!!

Anonym sa...

JAg önskar jag var lika entusiastisk som du men jag löptränar inte så ofta. FAst när det väl händer gillar jag gärna lite fartlek. Tycker det är roligare att göra springandet til len tävling eller liknande. Beep testet med klassen är en höjdare, då är motivationen på topp och man har lite axtra att ge. :-) Funkar för mig men kanske inte för alla.

Anna (Orka mera) sa...

Precis som du: intervaller, fartlek och långpass. Hade gärna lagt in lite mer backe också men det är svårt när man bor i ett knallplatt skåne :(

sofia sa...

Det låter så härligt! Det var tyvärr länge sen jag kom ut och sprang, är en sån där tråkig en som inte gillar löpning när det är vinter :P men jag ska försöka ändra mig på den punkten!

Puma sa...

Fartlek är oslagbart! Blir aldrig trist, stelt och tråkigt som intervaller kan bli. Fartlek är lust!

löpningseufori sa...

filifjonkan:
jag föredrar att springa tidigt på morgonen. det är en underbar börja på dagen! mörkt o jäkligt, visst. men efteråt är det så skönt :)

mjölksyra:
huvudsaken att viljan finns där, det är viktigt. kämpa på!

emiliscious:
tusen tack :) gillar din blogg väldigt mycket med! den är peppande o inspirerande.

moa:
men eller hur? då vill man ge järnet. kämpa lite extra liksom!

anna:
ja backar är grymt bra! här där jag bor finns det väldigt gott om backar. och det är ju bra. eller ja. beroende hur man ser det :)

sofia:
oh ja. vinterlöpning är underbart! att springa i ett snötäckt landskap med gnistrande snö är härligt!

puma:
ja visst är det. underbart!

Emma sa...

måste bara fråga, äter du någonting innan du springer? jag skulle verkligen vilja kunna springa en runda så fort jag vaknar, men jag har inte energi nog. de gånger jag försökt har slutat med promenader. och när jag springer efter frukost, har lite av tjusningen med att just springa på morgonen försvunnit. (då fler vaknat, och bliar och grejer)