fredag 14 december 2007

Kinder som blir röda av kyla.



Har inte hunnit skrivit här på ett tag. Har haft mycket att göra, men det beror också på att jag inte upplevt någon speciell löpningseufori den senaste veckan. Fast springer och styrketränar gör jag ju ändå. Men igår kväll, då var stegen åter lekande lätta och humöret på topp. Vi tar det från början.

Det var minus femton utanför fönstret. Krispig och kall luft som letar sig in under kläderna. Får huden att huttra till av kyla. Stjärnklar himmel och en stor måne som gör landskapet sådär gnistrande. Mössa, vantar, broddar på och sedan ut genom dörren. Temperaturskillnaden känns allra värst i början då kylan möter en. Benen i löpartightsen blev kalla, men efter någon km löpning kände jag hur värmen spred sig genom kroppen. Kinderna blev röda av kyla, snön knarrade under skorna och ögonfransarna blev alldeles vita. Musiken i öronen, varav några låtar var stämningsfull julmusik. Kände verkligen riktig julkänsla av all snö och adventsljusstakarna i fönstren.

Andningen kan bli påverkad av kyligt väder tycker jag. Det gör nästan ont att dra ned den kalla luften i lungorna. Men efter ett tag har kroppen vant sig en aning, och då fungerar det bättre. Benen var rätt kalla och fingrarna likaså när jag kom in i värmen igen. Det blev åtta km i bra tempo för att hålla värmen. Den långa duschen efteråt var gudomligt skön och fick musklerna att mysa.

4 kommentarer:

Anna (Orka mera) sa...

Vad härligt det låter! Kan du skicka ner lite snö till mig? Börjar bli dags nu när det bara är 10 dagar kvar till jul!

Erika sa...

Å det är så mysigt med vinter, snö och kyla! Hoppas det håller i sig för jag kan knappt bärga mig tills jag får ta på mig längdskidorna och brottas i spåret :)

Mjölksyra sa...

Underbart härligt det låter när du beskriver det sådär!!

/Bille

lina sa...

Du skriver så att jag får lust att ta på mig löparkläder precis nu!!!Låter kanon härligt:)