lördag 22 december 2007

Löpning genom Stockholm.




Löptur genom Stockholm sent i eftermiddags. Mörkret hade precis lagt sig och det var många människor ute på språng. Luften var lite kylig men temperaturen var precis perfekt. Minus en grad såg jag att det stod på en tavla som jag sprang förbi.

Efter flera timmars bilfärd var det skönt att äntligen få ge sig ut på gatorna. Benen längtade efter lekande lätta löpsteg och kroppen skrek efter rörelse. Jag kände mig riktigt peppad över att få komma ut och det gick så himla bra att springa! Ringvägen, tantolunden, hornsgatan ner, också någon km till på ringvägen. Musik i öronen och mössan neddragen. Försökte att smidigt komma förbi alla köpgalna människor vid Ringens köpcentrum. Sicksackade fram över trottoaren. Tog långa steg över övergångsställena. Hoppade fram och tillbaka vid rödljusen och kände längtan efter att bara få springa och springa.

Blir nere i stan nu och jag ser framemot att upptäcka Stockholm genom löpningsturer. Vidga mina vyer och hitta nya rundor att springa. Det ska bli spännande. Så, ni som är vana Stockholms-löpare. Tips på era favoritrundor? De mottages mer än gärna ska ni veta. God jul önskar jag er också. Med många underbara löpningsturer som skapar eufori!

7 kommentarer:

Mjölksyra sa...

Härligt det låter med löpningen sådär genom stan när folk springer runt och stressar, och så är man själv euforisk!

En riktigt God och Härlig Jul till dig ocskå!

Anna (Orka mera) sa...

En riktigt god jul på dig med!

Sofy sa...

tildataxGod jul till dig! Stockholm, nu blir jag nyfiken! Hur kommer det sig, bara över jul eller ska du stanna en sväng? Familj i sthlm?
Jag håller ju hemma på Kungsholmen, men bodde förr på Södermalm, därför tipsar jag om att springa Södermalm runt. Det är ungefär en mil. Mestadels fin löpning, ända stället det är trist är vid Hamnen på den nordöstra sidan, vid finlandsbåtarna. Södermälarstrand, hornstull, årstaviken och hammarbyhamnen, hela den sträckan är jättefin och bra att springa! Kungsholmen runt är också vackert, men svårare att beskriva om man inte hittar så bra. Lycka till!

Puma sa...

Runt Årstaviken (du var ju i området när du skrev inlägget), runt Riddarfjärnden (söder mälarstrand-västerbron-norr mälarstrand-slussen), kungsholmen runt, kanske ett varv på marabanan...

Anonym sa...

Vad skönt! Jadu, min favvorunda lär du ju aldrig springa, den är runt kärleksstigen i Vittangi. Om du har vägarna förbi i Norr så.. :-)

Ebba sa...

Åh, vad härligt det lät! =) Hoppas att du hade en underbar jul!

löpningseufori sa...

mjölksyra:
löpningseufori är härligt!

anna:
tack så mycket!

sofy:
har mycket släkt i stockholm så jag tillbringar rätt mycket tid där. trivs riktigt bra i huvudstaden! tack för tipset!

puma:
tack, sprang runt där flera gånger efter ditt tips. fint ju!

moa:
haha okej. men om jag ska norrut så... :)

mrsebba:
detsamma rara du!