måndag 3 december 2007

Regndroppar och isiga vägar.


Utanför fönstret faller regnet ned från en mörk himmel. Gör snön till ett grått och tråkigt slask på vägarna. Sitter och laddar för att bege mig ut och springa. Lägger in peppande musik på ipoden och gör om låtordningen under mappen "löpning sweet". Variation förnöjer! Funderar på att köra ett länge distanspass i medelsnabbt tempo. Behöver ut och rensa huvudet. Tänka på livet.

Halka och isiga vägar hör inte ihop med löpning. Men med det växlande väder som råder så är det bara att vänja sig. Inhandlade därför brodddar till löpningsskorna häromveckan. Lite halka ska inte få stoppa mig. Minns allt för väl förra vintern när jag halkade omkull i en backe under ett joggingpass. Inte så värst skoj precis.

Jag vill ha några minusgrader kallt, isblå vinterhimmel, frostiga träd och kinder som blir röda av kyla. Gärna en löptur en tidig morgon medan omgivningen sakta håller på att vakna till liv. Lekande lätta steg mot snö som knarrar under skorna.

9 kommentarer:

Jessica sa...

Så härligt det är att läsa dina löpbeskrivningar. Man riktigt känner vinden i ansiktet.
Ändå har jag så svårt att ta mig ut när vädret är som det är.

Ja, vintern är ju underbar... förrutom regnet och slasket då. Här ska mysas i en hel månad! :-D

Filifjonkan
(http://www.metrobloggen.se/filifjonkan)

Mjölksyra sa...

Vad underbart att du har sån inspiration och motivation att ge dig ut i regnigt och slaskigt väder!

/Bille

Mathilda sa...

Broddar! Hur kunde jag inte ha tänkt på det! Supersmart ju! Tack för tipset ;)

Lassa
/lassa.blogg.se

Anonym sa...

Vilka härligt inlägg, jag blir verkligen löpsugen! :-)

Ebba sa...

Gud vilka målande inlägg du skriver! Man blir så himla inspirerad :)

Anonym sa...

Galet att det finns regn i december. :-P

Puma sa...

Köpte du yaktrax eller vad de heter? är de bra?

Denicé sa...

Hello! Nyligen hittat till "bloggvärlden" och kollar runt hos några jag fastnat för bla. denna=)

Jag har ställt denna fråga på en annan blogg och vill nu också ställa den här; Känner du inte av knäna när du springer utomhus så mkt?Eller du kanske inte springer på asfalt?

Jag vill gärna inte springa på asfalt, är så rädd om mina knän.
Tar du in löpningen inomhus sen, på löpbandet menar jag, eller springer du alltid utomhus?

Personligen äääälskar jag att springa i skogen, men det är inte att alternativ nu när det är snö och isigt=(

Tack för en inspirerande blogg=)

löpningseufori sa...

jessica:
vad härligt att du känner på det viset!

mjölksyra:
ja men, löpning är ju underbart! bara att tvinga sig ut, haha. (men ibland orkar inte jag heller)

mathilda:
så himla lite. underbart med broddar!

elin:
men gud så bra :)

mrsebba:
det som är meningen! löpning är kul!

moa:
ja det är verkligen galet!

puma:
precis! det är grymt bra broddar, kan verkligen rekommendera dem. var ute och sprang imorse och det var verkligen glashalt på vägen. men jag sprang på som vanligt, härligt!

dessi:
men gud så roligt att du tycker det! jag springer på varierat underlag. blandar asfalt med grusvägar. blir dock mycket asfalt just nu, speciellt vintertid. för mej fungerar det bra, kanske för att jag varierar löpningen med styrketräning med delvis fokusering på benstyrka.

annars försöker jag variera underlaget så mycket möjligt. löparbanor, asfalt, grusväg, skogsstigar. variation gör träningen roligare! jag älskar liksom du att springa i skogen.

jag springer enbart utomhus. vill ha frisk luft och varierad terräng. personligen tycker att det är rätt tråkigt att springa på löppand, när man kan vara utomhus och springa!

härligt att du också gillar löpning! enligt mej är det den bästa motionsformen!