måndag 21 januari 2008

En spännande löptur på flera sätt.


Klockan ringde tidigt imorse och utanför fönstret låg nysnön vackert över den isbelagda marken. På med träningkläder, raggsockor, mössa, hörlurar och pulsklockan. Sedan ut genom dörren och ut i morgonluften. Löpningen fungerade bra och jag sprang med lätta steg över nysnön. Men under lurade isfläckar som inte syntes och gjorde löpturen en smula spännande.

Efter sisådär fem km blev jag ovanligt trött i hela kroppen dock, och uppför backen från helvetet gick det rätt tungt. Pulsen steg snabbt och stegen blev ansträngda. Återfick styrkan i löpsteget efter en liten stund och då gick det genast mycket lättare.

När jag sedan pustade ut i den kyliga luften och stretchade kände jag mig yr och illamående. Jag antar att jag verkligen tog ut mig helt under morgonens löppass. Det talade även tiden och pulsen för när jag sedan summerade passet i träningsdagboken. Borde nog ha ätit bättre igår kväll. Någon smörgås eller yoghurt och müsli. För jag kände verkligen hur kroppen verkligen inte hade något bränsle att ta det där lilla extra ifrån. Men förutom det, var det underbart att springa i den kyliga morgonluften. Tidiga löpturer är verkligen en perfekt start på dagen! Man blir så fylld av energi.

3 kommentarer:

Mjölksyra sa...

Härligt det låter med din löptur!
Och så mycket snö du haft hela tiden! Här har det nog snöat en natt sammanlagt!

Anna (Orka mera) sa...

Jag älskar också att springa på morgonen. Men jag går inte utanför dörren utan en snabb tallrik yoghurt och banan :)

Härligt det låter med all snö!

Ebba sa...

Ååh, det låter helt underbart ju! Fast itne det där med illamåendet.. Men backar från helvetet är lite småroliga, man har verkligen en hatkärlek till sådana. ;)