torsdag 17 januari 2008

En värmande soppa när det är kyligt ute



En värmande soppa tycker jag är perfekt mat kyliga vinter-dagar. Det är lätt att laga, blir gott och man blir härligt varm i hela kroppen. Därför lagade jag min absoluta favoritsoppa till lunch idag, nämligen linssoppa! Den går snabbt att laga och blir supergod - en mycket bra kombination. Receptet går att variera efter vad man gillar och vad som finns hemma i. Har använt rödlök istället för gul, blandat i krossade tomater och ärtor/majs och paprika mix och kryddat med curry och spiskummin. Välj det du själv gillar!

Linssoppa, 4 port

2 st gula lökar
3 dl röda linser
4 st morötter
2 buljongtärningar/grönsaksfond
2 knippen färsk broccoli
1,7 l vatten

Kryddade med cayennepeppar, salt, örtsalt och paprikapulver.

1. Skala och strimla morötterna fint. Skala, finhacka och fräs lök och strimlade morötter tillsammans med kryddorna i olja.

2. Koka upp vatten och salt. Skölj och skär den färska broccolin. Lägg i den i det kokande vattnet och låt koka i några minuter.

3. Skölj linserna och tillsätt dem.

4. Häll på vatten, buljong och lagerblad, koka i ca 10 minuter eller tills linserna är mjuka. Lägg i broccolin.

5. Smaka av med salt och peppar. Servera och njut!

Ett gott bröd hör soppa till tycker jag. Frallor med ost är en given favorit, liksom skinksmörgåsar med paprikaringar. Hittade en ensam avocado i fruktskålen och grovt rågbröd i skafferiet, så idag blev det utsökta avocadosmörgåsar till linssoppan. Bredde keso på mackorna och la på avocado i små bitar. Kryddade med mycket örtsalt. Mums! Har ni någon favoritsoppa?

4 kommentarer:

Mjölksyra sa...

Mmmh, så Gott! Det här vill jag testa!!

/Bille

Ebba sa...

Gud vad gott! =)

lina sa...

Ser verkligen gott ut! Jag gillar de flesta soppor, fast fisksoppa är mumsigt!

Em Löfgren sa...

ååå finns det nåt bättre än soppa på vintern när det är kallt och urrigt!?!? =)